Praca zespołowa determinantą sukcesu

Oprócz wcześniej wspomnianego projektu, dobór członków zespołu i kierownika jest decydujący w drodze do osiągnięcia sukcesu. Dobrze współpracująca grupa  znacznie zwiększa efektywność prac, a w konsekwencji  każdy z członków czuje, że ma wkład w projekt i jego praca jest potrzebna.

Tworzenie grupy to nieodłączny proces podczas realizacji każdego projektu. W każdej organizacji, przedsiębiorstwie, które stara się aktywnie działać w danym segmencie rynku, realizacja projektów wymaga konkretnych narzędzi, znacznie ułatwiających pracę. Zarządzanie projektami jest bardzo złożonym procesem, który dzięki aplikacjom Internetowym typu web based project management może stać się mniej uciążliwe dla menedżera.

Ważny jest już sam początek, czyli okres tworzenia grupy, w którym wyróżniamy cztery fazy.

Pierwszy etapem jest wzajemne testowanie się przez członków zespołu, nawiązywanie kontaktu i wypróbowywanie wzorców zachowań przez całą grupę- jest to faza formowania grupy.

Następnie grupa przechodzi przez okres konfliktów, czyli różnego rodzaju konflikty między członkami zespołu, bunt przeciwko kierownikowi, różnego rodzaju spory. Mimo to, takie ‘docieranie się’ jest pozytywnym zjawiskiem, bowiem prowadzi do określenia norm grupowych, które mają ogromne znaczenie podczas dalszej współpracy- faza konfliktów (storming).

W konsekwencji powyższej fazy opory udaje się przezwyciężyć, a konflikty zostają rozwiązane. Członkowie zespołu zaczynają akceptować siebie nawzajem, tworzy się związek grupowy- faza normowania (norming).

Ostatnim etapem kształtowania się grupy jest faza pracy (performing). Brak problemów interpersonalnych i przydzielone jednostkom role sprzyjają efektywnej pracy grupy.

Wyżej przedstawiony model Tuckamna obrazuje, jakie procesy zachodzą wewnątrz grupy. Należy jednak zauważyć,  że w przeciwieństwie do fazy konfliktów i pracy, faza normowania pracy odbywa się tylko raz, na początku rozwoju i jest ograniczona w czasie. Etap konfliktów może zostać pokonany jedynie poprzez porozumienie obu stron w fazie normowania. Z kolei faza pracy trwa do momentu, gdy nastąpi zakłócenie. Wtedy grupa znów przechodzi przez fazę konfliktów i w przypadku fazy normowania musi na nowo osiągnąć, porozumienie, tak by grupa mogła ponownie wkroczyć w fazę pracy.

Cały model mimo, że ma już swoje lata nadal sprawdza się w praktyce. Jednak w dobie globalizacji warto korzystać z podawanych pod sam nos narzędzi, które z pewnością poprawią wyniki zespołu. Zarówno grafik online timesheet jak i aplikacja do komunikacji w zespole online team collaboration są na wyciągnięcie ręki w Internecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *